Besatt

Av Anne Cassidy

Före jobbet för ett par dagar sen gick jag in i bokhandeln på Torp. Till min stora glädje hittade jag lite sedlar i min jacka så jag bestämde mig för att köpa en vanlig tjejbok. Jag hittade den här: Besatt. Jag läste baksidan och fick för mig att detta måste vara en helt vanlig tjejbok, men OJ vad fel jag hade.

Berättelsen handlar om Elise. En vanlig tjej i England som bor i en mindre stad och trivs bra med de som bor där. Den hon trivs mest med är förstås grannkillen Carl som är hennes bästa vän. Hon har länge misstänkt att de tillslut ska bli ett par, men en dag börjar en Amerikans tjej, Sandy, på skolan och förändrar allt. Hon blir tillsammans med Carl och Elise måste på något smidigt sätt få dem att skiljas åt.

Visst låter handlingen som vilken ungdomsroman som helst. "Oh no! Killen jag gillar är tillsammans med någon annan!" och "Han tycker inte jag är tillräckligt snygg! Om jag ändå såg ut som henne..." Det är ju faktiskt just dessa inslagen som boken har, men ändå så mycket mer. Den känns ärlig på något sätt.

I många ungdomsromaner jag läst är tjejen det handlar om mycket oskyldig. Kyssar betyder nästan alltid oerhört mycket och gör en tvist på berättelsen. Det gör de inte här inte. Nej, här är hångel och droger ganska vardagligt. Än sen om jag kysste honom vid sanddynerna igår? Detta gör det som sagt mer ärligt och kanske lite verkligare. Nu menar jag förstås inte att alla tonårstjejer och -killar egentligen "strular runt" och tar droger. Jag menar bara att alla är inte oskuldsfulla och väntar på "den rätta" för allting, vilket gör berättelsen intressant. Ett perspektiv som inte uppmärksammas lika mycket.

Jag förvånades av att berättelsen är en tragedi när jag började läsa. Nu avslöjar jag egentligen inte mycket alls. Det förstår man precis i början. Jag älskar tragedier. De minns man lättare eftersom man blir så berörd när något hemskt händer istället för det klassiska "and they lived happily ever after..."

Kort och gott; Den var läsvärd utan tvekan helt enkelt!
//Alexandra



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0