Väktarens misstag

Av Joseph Delaney

Jag blir faktiskt lite irriterad på adlibris när de påstår att boken är från "9-12 år". Det är säkerligen en smart idé så att föräldrar vet om boken är lämplig för just deras barn, men i detta fall har adlibris verkligen täjmt på gränserna. Personligen är jag 16 år och känner mig inte alls för gammal för denna underbara fantasy-serie, även om den är lättläst. Jag tror till och med att nio år kan vara för ungt för att läsa denna typ av berättelse. Den innehåller så mycket mörker och ondska, vad är rätt och fel och kan en trogen vän bli någon (eller något) man aldrig skulle kunna tänka sig att älska?

Väktarens Misstag är den femte delen om Thomas Ward under hans lärlingstid hos en väktare, vars jobb är att strida mot mörkrets makter. Nu när även självaste Djävulen är lös i världen skickas Tom till en annan väktare för variation och därför ett stort utbud av mer kunskap. Där är det tänkt att han ska studera vattenvarelser så som vattenhäxor. Men hans tillfälliga lärlingstid hos väktare Bill Arkwright blir inte som någon av dem hade tänkt sig. Djävulens egna dotter, Morwena, den mest fruktade av alla vattenhäxor, är på jakt efter Tom, och inget eller ingen i hennes väg kan stoppa henne...

Mer än så vågar jag inte berätta ifall ni skulle intressera er av att först läsa de fyra tidigare böckerna. Personligen tycker jag som sagt att serien kan läsas av gamla som unga, så jag tycker absolut att äldre läsare bör läsa serien. Det är en oerhört bra, klassisk, typ av fantasy-serie som nog uppskattas av många. Givetvis finns det romantik inkluderad, och visst, den är väl inte på någon "vuxennivå" med tanke på att Tom bara är 14 år. Det är väl det man kan sakna... Annars är handlingen Blodtörstig, Spännande, Överraskande och Underhållande! På sina ställen vågar jag till och med säga att den är riktigt läskig. Det är mer än en gång jag gått med varje muskel på helspänn efter att ha lagt ifrån mig boken!


Det finns sex böcker, allt som allt, ute om väktarlärlingen Thomas Ward:
Väktarens Lärling
Väktarens förbannelse
Väktarens hemlighet
Väktarens strid
Väktarens misstag
Väktarens offer


Just nu håller jag på och läser Richelle Meads Spirit Bound, som Olivia precis gjort ett inlägg om. Men så klart kunde jag inte hålla tassarna borta från adlibris och beställde dessa:

   

- The Awakening
- The Vampire Dairies: The Awakening and the Struggle
- Svindlande höjder



//Alexandra

Kommentarer
Postat av: Olivia

Bra val! Svinlande höjder(Y) Klassiker:D

The Awakening också skit bra val!

och du måste berätta om V.D är värd att läsa, för i så fall...ska jag läsa´n!

2010-05-24 @ 23:29:09
Postat av: Alexandra

Haha, kände att jag borde ta något annat än fantasy, så det fick bli den :D Den nämns ju så ofta i andra böcker :o Oja! Hoppas den är lika bra som the Summoning :O Det gör jag ;) Du kommer garanterat kunna läsa ett inlägg om den snart :D Ska nog tom läsa den först eftersom jag är lite smått galen i tv-serien :o Fast är förstår sugen på Darkest powers 2 :o Får se hur det blir med det! Men ska meddela dig så fort jag känner om Dairies är lika värd att läsa som att se! :D

2010-05-24 @ 23:32:37
Postat av: Olivia

Det låter ,mycket bra du :D

2010-05-25 @ 13:09:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0