The Body Finder


 

   The Body Finder
av Kimberly Derting

Violet Ambrose är våran huvudkaraktär i boken. Hon tampas med två problem: Jay Heaton och hennes hemliga förmåga.
   Violet är sexton år och har känt Jay sedan barnsben. De har alltid vart tillsammans och han är hennes bästa vän. Men nu börjar Violets känslor bli förvirrande. Varje gång hon ser honom börjar hennes hjärta slå snabbare och varje gång hon ser hans sneda leende börjar hennes huvud snurra. Det är konstigt men hon kan inte hjälpa det. Det värsta är att det inte bara är Violet som har lagt märke till Jays snabba utveckling under sommaren. Helt plöstsligt är han centrum för alla tjejers uppmärksamhet och Violet vet inte vad hon ska göra. Det bästa vore om hon kunde radera hennes jobbiga känslor som hotar att förstöra hela deras vänskap...men hur kan hon göra det när han är en så stor del av hennes liv?
   Han är nämligen den ända, förutom hennes föräldrar och farbror som vet om hennes förmåga att känna döda kroppar, i alla fall de som blivit mördade.
   Sedan liten flicka har hon känt ekon som de mördade lämnar kvar i världen...och avtrycket som de lämnar på sina mördare. Dessa ekon finns kvar runt om och de kallar på någon att hitta dem, någon som kan se dem.
Violet har aldrig tänkt på hennes förmåga som något positivt, det har mest lett henne till döda smådjur som hon hittat i skogen.
   Men när en seriemördare terroriserar staden börjar ekona efter hans offer följa henne. Hon inser snart att hon kanskse är den enda personen som kan göra något för att stoppa honom innan han skördar ännu ett liv.

"She heared her father gasp at the same time she recognized what she had uncovered. She felt his strong hands reaching for her from behind, pulling her firmly by her shoulders away from the fresh dirt and gathering her into his strong, safe arms...away from the sound that was calling to her...
And away from the girl´s face staring up at her from beneath the soil."

Detta var den bästa boken jag läst på riktigt riktigt länge! Den hade alla moment som en bok borde ha. Här hittar man äkta vänskap, kärlek, gastkramande spänning, mord, några tårar och såklart en övernaturlig förmåga. Kan man fråga efter mer?
Boken är inte skriven i jag-form som många av de andra böckerna jag läst. Men man vänjer sig så snabbt vid det så det är verkligen ingenting man irriterar sig på. Kanske blir det lite mera opersonligt men va tusan, det bryr man sig inte om! Med de 327 sidorna var det en helt lagom bok och hyfsat enkel att läsa. Det finns ingen fortsättning på den...tror jag? Jag ska inte säga att jag är helt säker, men jag gissar på det. 
   The Body Finder var helt "unputdownable" När man började läsa ville man inte sluta. Man fick dra sig från den för att få lite sömn och för att gå till skolan. Man ville bara fortsätta att läsa och läsa. Den blev liksom aldrig långtråkig. Det hände något hela tiden och den hakade inte upp sig på långa formuleringar eller långa obegripliga beskrivningar som jag känner att jag börjar göra nu....Så jag har bara en sak till att säga:
Du måste läsa den!



//Olivia


Kommentarer
Postat av: Alexandra

ÅH! DEN SKA JAG BESTÄLLA NÄSTA GÅNG!!! :D Men nu har jag ännu en gång lovat mig själv att inte beställa böcker på ett tag xD Får se hur det går :D

2010-05-18 @ 17:20:37
URL: http://bokbloggao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0