Tänk om det där är jag

Av Johanna Lindbäck

" 1. Var helt normal. Helt vanlig. Alldeles 100% normal.
2. Ha normala kläder. Ha normalt smink. Ha normal stil. Säg normala saker. Gilla normala saker. Var bara helt normal i precis allt.
3. Var inte speciell och jobbig och överduktig och frånstötande pluggig.
4. Var öppen och utåtriktad och prata med alla. Ha inte förutfattade meningar. Var snäll och trevlig och glad och vanlig. Låtsas vara det i alla fall. Ta kontakt. Oavsett. VAR ÖPPEN!
5. Gör om, gör rätt och lyckas den här gången, please, lyckas för guds skull. Det är nu eller aldrig."

Denna ungdomsroman är nog en av de mest mysiga böcker jag läst! Den handlar om en tjej som heter Agnes som precis har flyttat med sin familj till Umeå. Där ska hon fortsätta sin gymnasieutbildning och har då precis börjat tvåan. I sin förra skola hade hon det inte så lätt, men nu har hon gett sig själv strikta regler: Hon ska bli precis som alla andra, normal helt enkelt!
Hon gör stor framgång, får många nya kompisar och hänger även med några killar. Men trots fasaden av självsäkerhet gömmer sig en osäker flicka bakom det normalt sminkade ansiktet. De kan på riktigt inte tycka att jag är rolig. De är säkert bara snälla mot mig...

Jag har faktiskt inte läst Johannas tidigare böcker och jag blev verkligen positivt överraskad när jag insåg att denna 224 sidor långa boken var så bra! (Fast jag måste erkänna att det var nog en av de klenaste ryggar jag någonsin stött på! Den är kartonnage.)
Den är rolig, romantisk, men framför allt mysig. Jag mådde hela tiden så bra när jag läste den, och vägrade lägga ifrån mig den. Tyvärr tog den ju slut allt för fort, just av den anledningen. Det bästa med den är att man känner igen sig så mycket. I alla fall jag. I vissa fall undrade jag om det fanns folk som övervakade mig, precis som i filmen "The Truman Show" med Jim Carrey i huvudrollen. Den var så klockren för en vanlig tjej som går i gymnasiet, så jag är verkligen glad att jag inte stötte på den förrän nu när jag går i gymnasiet! Oj, det hade jag ändå inte kunnat göra. För den kom visst ut 2009.

Det är verkligen en oerhört läsvärd ungdomsroman!

//Alexandra


Kommentarer
Postat av: Sofia Folkesson !

Den är bra :D OCh jag har den hemma hos mig !!! :O

2010-03-18 @ 21:06:19
URL: http://www.sfolkesson.devote.se
Postat av: Sofia Folkesson !

hehhe jag hade visst en egen !

2010-03-18 @ 21:09:55
URL: http://www.sfolkesson.devote.se
Postat av: Alexandra

Hahaha, bara du har läst den så ;)

2010-03-22 @ 19:30:53
URL: http://bokbloggao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0