Syskonkärlek

Av Katarina von Bredow

Nu är klockan snart halv fyra och jag kan inte sova. Kan du svara mig på en sak? Får man bli alldeles varm och matt i kroppen av att se sin egen brorsa? Får man det, ens om han är den snyggaste och finaste killen i hela universum? Jag kan inte hjälpa det! Och jag skäms så inihelvete.

Syskonkärlek
är Katarina von Bredows första ungdomsroman och publicerades 1991. Det blev en succé, och efter det har hon skrivit ett flertal ungdomsromaner som har fångat många av Sveriges ungdomars hjärtan. Alla hennes berättelser handlar förstås om kärlek som ung. Kittlande, sprudlande, men framför allt förbjuden kärlek.
I syskonkärlek träffar vi Amanda och Ludvig, för utåtstående helt normala syskon. Men bakom vardagens fasader delar de en hemlighet; De älskar varandra, på ett helt annat sätt än vad syskon brukar göra. Trots deras försök att finna kärlek på annat håll går det inte att stoppa inledningen till ett kärleksförhållande. I hemlighet lever de lyckligt, men verkligheten lurar bakom varje hörn.

Personligen tycker jag att Syskonkärlek är ett av Katarinas främsta verk och är en av de bästa ungdomsromanerna jag läst! Boken är skriven från Amandas synvinkel och författarens fantastiska sätt att skriva får en att verkligen förstå Amandas känslor. Varför skulle hon inte få vara tillsammans med sin bror? Varför skulle det vara fel på något sätt? Kärleken övervinner väl allt? Denna romantiska svidande berättelsen är oerhört svår att lägga ifrån sig. Jag själv streckläste den och det var med ett tugnt hjärta jag gick vidare till en annan bok...

"Läsaren bringas ur fattning en stund, sitter där med förnuft, känsla och en mycket bra bok i en enda röra" /Expressen

... Som tur var hade jag köpt in fler böcker av Katarina som jag kunde sätta tänderna i! 




Dessa är Katarina von Bredows andra ungdomsromaner:

- Knappt lovlig, 1996
- Som om ingenting, 1999
- Hur kär får man bli?, 2004
- Expert på att rodna, 2005
- Räcker det om jag älskar dig?, 2006
- Som jag vill vara, 2007
- Bara inte du, 2009










Alla dessa böcker finner ni på www.adlibris.com

//Alexandra



Kommentarer
Postat av: christina

vill ha flera böcker i den här genren ;)

2010-03-17 @ 11:23:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0