På Ödets Vingar

På Ödets Vingar av Julia Sandström

"Julia Sandström vann Eragontävlingen 2006 och debuterar här med "På ödets vingar". Hon är 17 år och redan en driven författare. Detta är första delen i serien Nyckelväktarna."

Det var ett tag sedan jag läste boken så den sitter inte färskt i mitt minne. Men såhär står det på baksidan av boken:

Långt borta, uppe bland bergen, finns en mörk port. Där bakom verkar onda krafter, som bara väntar på att släppas fria. Den porten får aldrig mer öppnas.
   Det är Nyckelväktarna som skyddar nycklarna dit - runt om i världen lever de i det fördolda. Men nu ketar en okänd sammansvärjning efter dem! Någon är ute efter att låta ondskan släppas lös.
   Kariten Shanzoc är utsänd för att varna Nyckelväcktarna när han och hans trupp blir angripna. Handlöst faller han genom luften, och när han vaknar upp på en båt som seglas av människor är han ensam. Är han den ende som överlevt?

Detta är altså i början av boken. Människorna som hittar Shanzoc är Liva, Comil och deras morfar Pah. De tar hand om Shanzoc och tar med honom till staden. Men i staden händer något som gör att de kommer att behöva Shanzocs hjälp!

Jag tycker att den här boken är helt OK. Den är nog mer lämpad till yngre läsare, men som absolut går att läsas av de lite äldre. Man märker att Julia Sandström vunnit Eragontävlingen. På något sätt påminner böckerna lite om varandra. Här är det en egen påhittad värld med såkallade Kariter. Kariterna ser ut som människor fast de har vingar.
Jag har bok nummer 2 ståendes här hemma, men det har inte blivit av att jag läst den. Någon gång ska jag läsa ut den (vänta...dejavu) i alla fall, en bra fantasy bok för lite yngre!


"Hon går in i en tradition...
och hon gör det bra...
En ny författare är född."
- Ying Toijer-Nilsson
Svenska Dagbladet, 2008

I Nyckelväktarna ingår:

På ödets vingar

Så långt vingarna bär
Under vingarnas skugga (April 2010)







Yeey! Fyrtionde inlägget!



//Olivia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0