Ögat över månskäran

Ögat över månskäran av Libba Bray 

"Ögat över månskäran är en palett av prasslande kjolar, åtsittande korsetter och stränga konversationer i ett viktorianskt England. Men här finns också magiska systraskap, dolda nattliga möten och skrämmande övernaturliga krafter som obönhörligt styr fyra flickors öde"


Gemma Doyle är uppvuxen i Indien men på hennes sextonårsdag händer det något föfärligt som gör att hon måste resa tillbaka till England. väl England börjar hon på internat/flickskolan Spence där hon får lära sig att måla och andra saker som är bra att kunna för en blivande hustru. Men tiden där blir inte som hon hade förväntat sig. Gemma är inte som andra flickor. Hon har gåvan att öppna upp en annan värld. En värld som Gemma och hennes vänner kallar "riket". Riket är mycket olik deras egen värld. Där kan de vara fria, sitta på de vackra ängarna, skåda de underbara blommorna och ta del av den kraftfulla magin. Men med magin kommer mycket ansvar. Frågan är bara: vem ska ta ansvaret?

"Fröken Doyle. Ni leker ett mycket farlig lek. Om ni inte slutar nu, så måste jag ingripa. Jag ber er att sluta medan ni kan."

1800- talets sätt att leva är verkligen annorlunda jämfört med hur vi lever nu. Det märker man tydligt i boken. Där är de baler med vackra klänningar och strikta tebjudningar. De måste alltid vara artiga och flickorna är ständigt på jakt efter en blivande make. Då är det skönt att boken bryts av ibland med den magiska världen.
Genom boken sätter flickorna sig i svårare och svårare situationer och mörka krafter kommer närmare. Den är helt klart läsvärd då den är spännande, romantisk och vacker.

"Vinden byter riktning och för med sig en stark och ljuvlig doft av rosor. På andra sidan ravinen se jag henne bland markens torra höstlöv. En hjort. Hon får syn på mig och sticker in bland träden. Jag springer efter, men inte för att jaga henne. Jag springer för att jag kan, för att jag behöver det. För att jag vill undersöka hur långt jag kan komma innan jag måste stanna."



Fortsättningar
Upprorsänglar
Längtans rike



// Olivia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0