Molly Moon, Micky Minus och tankemaskinen

Georgia Byngs bedårande fantasy-serie om Molly Moon har en varm plats i mitt hjärta. Det var nämligen tack vare den första boken Molly Moons fantastiska bok om hypnos som fick mig att börja öppna ögonen för fantasy. Tidigare har jag berättat att det var Eragon som förde mig till fantasy-böckernas värld. Det är sant, men det är tack vare Molly Moon som jag faktiskt gav Eragon en värdig chans.

Det var i sexan jag läste första boken om Molly, så jag har svårt att komma ihåg vad den egentligen handlade om. Därför tänkte jag berätta lite mer om den sista boken Molly Moon, Micky Minus och tankemaskinen, eftersom det var den jag senast läste.

Molly Moon är fast besluten att återförenas med sin försvunne tvillingbror Micky. Men innan hon kan rädda honom måste hon hitta honom och han kan finnas var som helst i världen! Som tur är har hon stor användning av sina förmågor att hypnotisera, resa i tiden samt även att stoppa den, men det räcker inte långt när hon stöter på en dockliknande skurk vars plan är att utveckla världens största hjärna! Kan Molly, hennes trofasta hund Petula och bästisen Rocky dra nytta av Mollys nyupptäckta hemliga vapen tankeläsning för att besegra den smarta dockan och hennes hemska tankemaskin?

Boken är väldigt lättläst och skriven i berättandeform. Jag tycker verkligen att serien är jättemysig, men ändå lite förutsägbar. Precis som med Disney-filmer kan man redan i början av berättelsen lista ut att det kommer att sluta lyckligt. Jag tycker ändå att Molly Moon kan läsas av äldre läsare liksom yngre. Den är väldigt underhållande och alla karaktärer har sin charm, speciellt hennes mops Petula! Om man är sugen på att börja läsa böcker på engelska skulle jag tro att Molly är bra att börja med. Jag måste erkänna att jag inte läst dem på engelska själv, men jag kan tänka mig att språket inte är allt för komplicerat då den svenska översättningen har ett enkelt språk.

Orginaltitel: Molly Moon, Micky Minus and the Mind Machine
Antal sidor: 336
Översättare: Ylva Kempe
Bokförlag: B Wahlströms


Hela serien:
Molly Moons fantastiska bok om hypnos - 302 s.
Molly Moon stannar tiden - 317 s.
Molly Moon hypnotiska tidsresa - 314 s.
Molly Moon, Micky Minus och tankemaskinen - 336 s.
Bonus!* - Molly Moon och dominoeffekten - 75 s.

Sugen på den engelska versionen?
Molly Moon's Incredible Book of Hypnotism
Molly Moon Stops the World
Molly Moon's Hypnotic Time-Travel Adventure
Molly Moon, Micky Minus and the Mind Machine
Bonus! - Molly Moon's hypnotic holiday

* Med "Bonus" menade jag att denna korta berättelsen inte har någon särskild betydelse i serien. Den är mer som ett bonusavsnitt!

//Alexandra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0