Krigarhjärta

Av Henrik Larsson

Krigarhjärta är första delen av serien Blodsarvet, och är en av både mina och Olivias favoritserier. Som du redan sett på namnet är författaren till och med svensk! Inte för att det skulle vara något förvånadsvärt, men tänk ändå att vårt lilla land har sådana otroliga författare.  Det fantastiska är ju att veta att bokserien med säkerhet inte blivit dåligt översatt, eftersom vi läser den på det ursprungliga språket serien är skriven i. Ja, som ni märker är detta ingen besvikelse, inte i närheten.

"Nioårige Eriks liv tar en dramatisk vändning när den lilla byn han lever i skövlas av ett krigarfölje. Han tas till fånga och förs som slav till ett stenbrott i det främmande och varma Söderland.
Åren går och Erik växer sig allt starkare. Långsamt börjar han förstå att han inte bara är en vanlig bondpojke, utan att ödet har något betydligt större i beredskap för honom..."

Detta är direkt citerat från bokens baksida, och det är nästan så att jag har lust att öppna boken och läsa hela historien igen! Fast det har jag förstås inte tid med. Jag måste ju berätta om den för er!

Som jag sa tidigare är denna serie skriven av en svensk författare direkt på svenska. Det gör hela berättelsen så mycket klarare, vackrare. Man ler nästintill efter varje ord man läser. Jag kan tyckas vara en aning överentusiastisk, men ni skall inget säga förrän ni själva läst serien!

Den här serien är, som jag berättat förut, på sätt och vis väldigt lik Sagan om klanen Otori. Det handlar båda om slagen efter makten och freden, fast i helt olika kulturer. Därför kan det vara oerhört kul att läsa båda, som jag funnit mig nöjet att göra!

Det spelar ingen roll hur bra jag tycker Krigarhjärta är, jag tror ändå att jag gillar uppföljaren Isöhäxan ännu mer. Så läser man den första boken har man en underbar tvåa att se fram emot! Jag vet inte vad det är Henrik gör, men på något sätt är man lika fast när de är ute och vandrar, som när det är strid...

Jag och Olivia sitter spännt och väntar på den tredje, och troligtvis sista, boken!

//Alexandra


Kommentarer
Postat av: Johanna

Denna boken ska ja faan läsa, jag följer lätt min kusins boksmak;D

2010-03-26 @ 20:04:01
Postat av: A&O

Haha, det gör du rätt i! Den har DET ;)

2010-03-26 @ 21:04:35
URL: http://bokbloggao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0