Bläckhjärta

Av Cornelia Funke

Det var ett tag sedan jag läste Bläckhjärta, men i somras läste jag den tredje och sista boken, så det är ändå ganska färskt.

"Mörkret var gråaktigt av regn och främlingen var knappt mer än en skugga. Bara hans ansikte lyste mot Meggie."

Även om slutet av serien är färskt på minnet är jag inte alltför klar med detaljerna från början av trilogin. Så jag kommer berätta om serien lite mer allmänt:
Det handlar om en flicka som heter Maggie, och hennes far Mo. De har båda en mycket speciell gåva. De kan läsa böcker och få självaste sakerna och karaktärerna i berättelserna att materialiseras mitt framför dem. Mo lyckades en gång för länge sedan läsa in sin fru i en bok, och fick i utbyte ett gäng skurkar till vår värld! Detta tog hårt på honom, och i första boken är han fortfarande, efter flera år, på jakt efter den där boken som hans fru hamnade i. Boken är ju egentligen bara en port till den värld som finns bakom de tryckta bokstäverna, men det han inte vet är att även hans dotter har lyckas få förmågan att öppna den!

Det finns väldigt många roliga karaktärer i denna trilogi som jag inte alls nämnt, men jag vågar inte skriva för mycket ifall jag är helt ute och cyklar! Jag läste den första boken för tre-fyra år sedan, och då visste jag inte att jag en dag skulle göra en redovisning av den på internet... Innan varje kapitel finns det ett passande citat från andra böcker. Detta är jättebra då man kan hitta massvis med spännande böcker! Det som jag kan tycka är jobbigt när man läser är att det byts synvinkel mellan kapiteln. Konstig formulering där.. Jag menade att ena stunden kan man se vad som händer med Mo, och plötsligt går det över till en helt annan karaktär på en helt annan plats.  Det gör ju så man har en väldigt bred blick över historien, men läser man långsamt kan detta vara väldigt frustrerande. När jag läste den första boken var jag en väldigt långsam läsare, så jag vet hur det är!

Den har ett enkelt språk och kan därför läsas av även yngre läsare.

Fortsättningar:
Bläckmagi
Bläckdöd

Bläckhjärta har även filmatiserats! Förvånansvärt bra! Jag var helt säker på att jag skulle bli besviken på den, precis som jag blev med Eragon när den filmen kom ut. Jag fann bara alla felen. Eftersom jag hade läst Bläckhjärta så mycket tidigare än filmen kom så märkte jag väl inte lika mycket fel, och det vara bara bra i det fallet!  Här har ni trailern:





En annan bok som jag läst av Funke är Drakryttaren. Den skulle jag nog endast rekommendera för yngre läsare. Den var inte dålig, inte alls! Den var jättemysig på många sätt. Den hade väl helt enkelt inte den rätta kryddan för oss lite äldre.

//Alexandra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0