En Prinsessas Dagbok

En Prinsessas Dagbok av Meg Cabot




"PRINSESSA, JAG? ELLER HUR!
Ett filmmanus av Mia Thermopolis
(första utkastet)

Scen 12

PÅ DAGEN i Palmträdgården på Hotel Plaza i New York City.
En plattbröstad tjej med frisyr som ser ut som ett uppochnervänt
lämna-företräde-märke (fjorton åriga MIA THERMOPOLIS)
Sitter vid ett vackert dukat bord mitt emot en flintskallig man
(hennes pappa, PRINS PHILLIPE). Man förstår av Mias ansiktsuttryck
att pappan har berättat något upprörande.

PRINS PHILLIPE:
Nu är du inte längre Mia Thermopolis, raring.

MIA (ser förvånad ut):
Inte? Vem är jag då?

PRINS PHILLIPE:
Du är Amelia Mignonette Grimaldi Thermopolis Renaldo,
Prinsessa av Genovia."

(Såhär kan ett kapitel se ut då Mia håller på att göra en film om hennes liv. Hon har väldigt skumma idéer men ofta mycket roliga)


Har nu läst ut ännu en Prinsessas Dagbok och måste säga att den inte alls var lika bra som de andra. På ett sätt var den mer vuxen och på ett annat sätt mera barnslig än någon av de andra böckerna i serien.
Nu var det verkliga kärleksbekymmer då Mias pojkvän ska resa iväg till Japan ett år. Boken är väldigt kort, väääldigt kort. Eftersom boken är skriven som en dagbok så kan vissa sidor bestå av bara en mening. Vilket gör boken med sina 256 sidor, om möjligt, ännu kortare.
För en gångs skull handlar boken om ett riktigt problem. I de flesta böcker är det så att Mia får för sig något (oftast om sin pojkvän) som hon ältar hela boken och sedan i slutet visar det sig att hon fått det hela om bakfoten. Visst fanns dessa drag även i denna bok, men även lite nytt också. Dock kände jag att jag mycket väl kunde klarat mig utan att läsa denna bok, lite av en besvikelse i en annars ganska rolig serie. Men jag kommer absolut fortsätta på serien för att se hur allt slutar...På ett sätt är den väldigt charmig, om Mia bara kunde tona ner hennes eviga ältande. Man blir irriterad på samma gång som man vet att det är så hon är.
Mycket svårbedömd bok just för att sidorna bara flög iväg. Men läs serien, den är skön och charmig!

"Jag är ju bara en prinsessa. Vem som helst kan bli prinsessa. Man behöver bara skaffa rätt föräldrar. Herregud, det är ju inte svårare än att födas till Paris Hilton."-Prinsessan Mia


//Olivia


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Haha, blir ändå sugen på att läsa dehär xd Hon är ju värsta skön ju!

2010-06-08 @ 16:02:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0