Perfect Chemistry

Perfect Chemistry av Simone Elkeles i serien Rules of Attraction

"Everyones knows I´m perfect. My life is perfect. My clothes are perfect. Even my family is perfect."
Så börjar Brittanys del i boken och den beskriver henne ganska bra...på utsidan i alla fall. Om man fortsätter läsa så lyder nästa mening: "And although it´s a complete lie, I´ve worked my butt off to keep up the appearance that I have it all."

"Senior year. I should be proud I´ll be the first family member in the Fuentes household to graduate high school. But after graduation, real life will start. College is just a dream."
Detta är en del från Alex första sida, och den beskriver hans situation väldigt bra.

Brittany, en rik south sider och Alex (Alejandro) en fattig north sider, lever helt separata liv, det enda de delar är samma skola. Där är det fortfarande uppdelade. Alejandro hänger med sitt gäng LB (Latino Blood) Och när jag säger gäng menar jag inte bara att de är hans kompisar. Det är ett riktigt gäng, med allt som tillhör: Rivalitet mot andra gäng från andra stadsdelar, droghandel och skottlossningar. Han lever ett farligt liv, allt för att skydda sin familj.
Brittany lever också ett komplicerat liv men på ett helt annat sätt. I hennes liv är det viktigt att ha den perfekta fasaden, eller...det säger i alla fall hennes mamma. Brittany tror att eftersom hennes äldre syster Shelly inte är perfekt så måste Brittany vara det i stället. Och det går bra. Men allt hon egentligen bryr sig om är att ta hand om sin cp skadade syster. Om Brittany kommer in på det rätta colleget så kan hon fortfarande bo hemma och ta hand om Shelly.
Men hennes perfektion är påväg att falla. Det börjar så smått den dag hon börjar kemin (chemistry). Hennes nya lab partner för i år är den farliga gängmedlemmen Alex. Brittany vet att om man vill överleva, så ska man inte blanda sig med LB (Latino Blood) Det vet alla. Men vad har hon för val? Hon måste klara kursen för att komma in på sitt college. Nu måste de jobba tillsammans och i och med det börjar något att ändras och svälla, en kemisk reaktion har uppstått. 

När jag beskriver denna bok känns det som jag återigen skriver om hush hush. De träffas i ett No ämne...Hmm, det känns bekant? Är det inte det bästa sättet för två helt olika individer att tvingas ihop? som varandras lab partner? Det kan både Nora och Patch tillsammans med Bella och Edward bekräfta. 
Ändå är detta något helt annat. Faktikst något att det bättre jag har läst.
Boken är skriven från både Brittanys och Alex vinkel, vilket gör boken ännu bättre.
Här finns det inga ytliga problem utan boket har ett djup som är på riktigt! Det finns inget övernaturligt av något slag, vilket i detta fall är mycket skönt då det händer tillräckligt mycket utan något inslag av vampyrer, varulvar, fallna änglar o.s.v Denna bok behöver inget övernaturligt för att fånga läsaren. 
Jag tog mig igenom denna bok i ett drag. Fick den på förmiddagen och läste ut den följande natt. Man kom snabbt in i den och helt plötsligt hade jag läst över 100 sidor! 
Under detta dygn tog jag mig igenom fniss, lycka, spänning, sorg, gråt men framförallt äkta kärlek.

Så. Himla. Läsvärd.

Fortsättningen handlar om Alex lillebror Carlos (Har hört att den är minst lika bra)

Rules of Attraction


//Olivia


Kommentarer
Postat av: Gudon

Boken låter, alltid bra med nya boktips :)

2010-10-25 @ 21:34:41
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0