Wicked Lovely

Wicked Lovely av Melissa Marr.

"Enter a world of faerie romance"

Även om boken var rätt svår att komma in i så gick det tillslut. Och när man så smått började förstå hur Melissas Marrs värld var uppbyggd så gick läsningen som en älvdans.

Denna bok handlar alltså om Aislinn, som jag har berättat lite kort om tidigare.
Hon ser älvor, de går gömda i den dödliga världen. Men det finns regler som man måste följa: Man får aldrig stirra på en osynlig älva. Man får aldrig tala med en osynlig älva. Men först och främst: Aldrig dra till sig deras uppmärksamhet.
Aislinn har i stort sett brytit mot alla reglerna...
Aislinn är nästan som ett medium fast med älvor. Hon ser dem överallt bland ovetande människor. Älvor är inte som man tror att de ska vara. Visst är de vackra, men de kan även vara elaka. De nyps, knuffas och är "Wicked" helt enkelt. Sedan tidig ålder har Aislinns mormor lärt henne hur man ska vara för att undvika deras uppmärksamhet. Hon har fått lära sig att inte rygga tillbaka när de kommer upp nära, verka helt ovetande om deras existens. Men det är svårt att hålla allt för sig själv när hon börjar bli förföljd av ett par älvor. Hon vet inte vad de vill, och inte kan hon fråga dem heller. Inte när de låter sig själva vara osynliga för människor. Bara när älvor väljer att ta på sig en förtrollning, bara då kan vanliga människor se dem. Men Aislinn har aldrig hört till facket "vanliga människor" Nu måste hon försöka ta reda på vad de vill henne så hon kan be dem lämna henne i fred. Men älvorna har andra planer... 

Boken var svårläst tycker jag, den var skriven på ett lite annorlunda sätt. Lite äldre mer komplicerad engelska. Och OM de hade många olika varianter på ordet älva. Den var inte skriven utifrån ett jag-perspektiv, utan "Aislinn sa till honom, hon gjorde det, han såg på henne." Det kan ibland försvåra läsningen då man inte kommer in i huvudkaraktärens sätt att tänka lika lätt. Man blir lite utestängd, men på samma gång inte.
Men som med de flesta böcker så måste man ge den en chans, och då tycker man om den. Det är ju faktiskt något helt annat. Inte vampyrer eller varulvar utan faktiskt något mycket mer "gammaldags" så som älvor. Jag tycker den var läsvärd och rekomenderar den till lite äldre läsare, just för språket i den. 15 och upp.

Jag har även fortsättningen Ink Exchange hemma. Där är inte Aislinn huvudpersonen utan Aislinns kompis Leslie. Visst träffar man Aislinn men nu är strålkastarna riktade på Leslie.

Nu ska det i alla fall bli de 40 sista sidorna i Charlain Harris: Dead to the world.
Sedan ska jag faktiskt börja på en bok som jag fick av mina vänner Alexandra och Sofia. Evermore är namnet och det ska bli kul att få läsa den, jag längtar!

Melissa Marrs böcker:
Wicked Lovely
Ink Exchange
Fragile Eternity

Vill du läsa den svenska versionen?
Mer än ögat ser
Under din hud
(Tredje boken har ännu inte kommit ut på Svenska)


//Olivia

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Den låter verkligen annorlunda, men det är väl det som gör den så intressant! Idag har jag äntligen kommit igång med läsningen och har faktiskt börja kika lite i Percy! Haha, jag är hopplös xd Men det är iaf väldigt lättläst och rolig att läsa då Percy är 12 år och berättelsen berättas i jag-form. Den blir så personlig och rolig!

2010-04-05 @ 15:27:22
URL: http://bokbloggao.blogg.se/
Postat av: Olivia

Jaa! när det är skrivet i jag-form blir det så mycket lättare! Är den på svenska eller engelska? NU ska jag sätta tänderna i EVERMORE:D

2010-04-05 @ 18:45:04
Postat av: Alexandra

GÖTT! :D Den är på engelska! Så det jag menade var att den till och med var lättläst på engelska och att det var skönt :D Fast det är massa Gudar som jag suger på att uttala, så de uttalar jag nästan på svenska i mitt huvud, men det är ju strunt samma! De heter likadant på svenska :)

2010-04-06 @ 16:48:00
URL: http://bokbloggao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0