Skuggan


Skuggan är andra delen i serien Septimus Heap som är skriven av Angie Sage.

"Det har gått ett år sedan Septimus hittade sin familj och upptäckte sin talang som trollkarl.
Som lärling hos övermagikern Marcia Overstrand får han lära sig magins ädla konst med besvärjelser, trollformler och förtrollningar, medan Jenna anpassar sig till livet som prinsessa.
Men det finns något ondskefullt som lurar i mörkret. Marcia förföljs av en skugga och Septimus bror Simon har återvänt med hämnd i sinnet. Varför dröjer sig de mörka krafterna kvar?"

I denna andra del börjar serien, enligt mig, på riktigt. I den första delen visste man inte ännu vem Septimus var, men nu får vi äntligen ta del av hans äventyr!

Jag tror det var FYRA år sedan jag läste första boken Magi, men det spelar inte så stor roll. Man påminns ständigt om vad som har hänt tidigare och vem varje person de stöter på är. Det är nämligen väldigt många karaktärer att hålla ordning på, och jag hade inte haft någon ordning på dem alls om inte Angie hade påminnt mig! Skuggan var väl sådär. Den var inte dålig, inte alls, men kanske lite barnslig. Precis som Molly Moon var den rätt förutsägbar. Vad för hemskheter som än händer, vet man redan innan att de kommer att klara sig ur knipan. Därför tycker jag nog att böckerna är lämpade för yngre fantasy-läsare, eller varför inte läsa dem på engelska om man vill börja göra det?



Orginaltitel: Flyte
Antal sidor: 448
Översättare: Lisbet Holst
Bokförlag: Damm Förlag AB

Hela serien:
Magi - 478 s.
Skuggan - 448 s.
Alkemisten - 460 s.
Sökandet - 474 s.
Sirenen - 476 s.

Sugen på den engelska versionen?
Magyk
Flyte
Physik
Quest
Syren


//Alexandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0