Percy Jackson and the lightning thief

Av Rick Riordan


   HALF BOY

                     *

                           
HALF GOD

                                              
*

                                                    ALL HERO



Percy Jackson får år efter år byta skola. Han försöker att inte hamna i trubbel, det gör han verkligen. Han är tolv år och går på en skola för elever som har haft lätt för att hamna i trubbel, men allt förändras när hans vän inte är den han verkar, likaså hans lärare och hans mor råkar ut för ett tragiskt öde. Han hamnar på lägret "Camp Half-blood" och får veta att han, liksom de andra barnen på lägret, är son till en gud! Men Percy är förstås inte son till vilken gud som helst, utan till självaste Poseidon, havets gud! Oturligt nog är Poseidon anklagad för att ha stulit något från Zeus, himlens gud, och nu måste Percy, med hjälp av två av sina vänner, finna Zeus värdefulla lightning bolt innan ett krig mellan några av Olympus största gudar utbryter!

Jag har faktiskt inte sett filmen ännu, men det var trailern till den filmatiserade versionen av denna första del av serien som väckte mitt intresse. Boken är väldigt lättläst trots engelskan. Jag kunde dock inte uttala de olika gudarna och varelserna rätt i mitt huvud eftersom de heter likadant på svenska, och efter att ha sett den svenska versionen av Hercules ett antal gånger uttalar jag dem på svenska. Det spelar ju förstås ingen större roll. Det är en bra, mysig och spännande handling, och jag skulle våga säga att det kan läsas av både lite yngre och äldre läsare än mig själv. Jag gillar den unika idéen eftersom man lär sig en hel del om grekisk mytologi. Vilket jag själv finner väldigt intressant. Mycket läsvärd!


Antal sidor: 384
Bokförlag: Penguin Books LTD
Svensk titel: Percy Jackson - född till hjälte

Hela serien:
Percy Jackson and the Lightning Thief - 384 s.
Percy Jackson and the Sea of Monsters - 288 s.
Percy Jackson and the Titan's Curse - 304 s.
Percy Jackson and the Battle of the Labyrinth - 352 s.
Percy Jackson and the Last Olympian - 384 s.

Vill du läsa dem på svenska?
Percy Jackson - Född till hjälte
Percy Jackson och monsterhavet
Percy Jackson och titanernas förbannelse

! De två sista är ännu inte översatta till svenska... !

Här har ni trailern som väckte mitt intresse. Jag har som sagt inte hunnit se den på bio och längtar tills den finns att hyra på Hemmakväll!

























//Alexandra


Kommentarer
Postat av: Sofia Folkesson !

Du har inte sett filmen än eller :O ?

2010-05-09 @ 21:07:45
URL: http://www.sfolkesson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0