Det levande slottet

Det levande slottet av Diana Wynne Jones

Här är en bok jag helt glömt bort att tipsa om, kanske beror det på att jag lyckats tappa bort den. Men i alla fall:

Boken handlar om Sofia Hattman. Hon är äldst av tre systrar. I hennes värld,  där det finns osynlighetsmantlar och sjumilastövlar, är det alltid den yngsta systern som lyckas bäst här i livet. Hon jobbar i en Hattaffär och är nöjd med det, men en dag möter hon en häxa. Detta är ingen välvillig häxa, nej, Sofia blir förvandlad till en gammal ful gumma. Hon kan inte återvända tillbaka hem i stormen, så hon ger sig av för att söka skydd. Hon ser ett stort svävande slott som hon beger sig till. Men folk säger att i det slottet bor en fruktad trollkarl som fångar och lever på unga flickors själar.
Trollkarlen är oerhört charmerande, och Sofia blir allt mer och mer intresserad. Men det finns ju en liten hacke: Trollkarlen är oberäknelig och Sofia är en gammal gumma.

Detta kanske låter som en rätt spännande och lite kuslig bok. Det är det inte. Men den är fruktansvärt söt, och rätt rolig. Jag gillar den verkligen.
Trots de 345 sidorna kändes rätt kort och den var mycket lättläst.
Jag tycker absolut att den ska vara en del i din bokhylla! 





-"Jätte söt bok med mysig stämning och charmig, underfundig humor. Skratttade mycket gott medan jag läste den här. Rekommenderas!"

//Olivia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0